Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelma

Viimeksi päivitetty: 20.06.2024

Kunnalla on kaikkien koulujen yhteinen opetussuunnitelma, jota täydennetään koulukohtaisilla lukuvuosisuunnitelmilla. Opetussuunnitelmasta ja koulukohtaisista lukuvuosisuunnitelmista käy ilmi koulun tehtävä, toiminta-ajatus, mahdolliset painotukset, tuntijako, oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt sekä opetuksen ja oppimisen arviointi.

Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelma 1.8.2024 alkaen – PDF , avautuu uuteen välilehteen

Digitalisaatio osana opetussuunnitelmaa

Nykyajan lapsista puhutaan joskus synnynnäisinä diginatiiveina. Kukaan ei ole kuitenkaan syntyessään diginatiivi, vaan digitaitojen oppiminen edellyttää ahkeraa harjoittelua ja suunnitelmallista ohjausta. koulussamme opetetaan ja ohjataan perus TVT-taitojen lisäksi monipuoliseen tiedonhallintaan ja vastuulliseen toimintaan sekä rakentavaan vuorovaikutukseen digitaalisissa ympäristöissä. Näitä taitoja korostetaan myös syksyllä 2016 käyttöönotetussa opetussuunnitelmassa.

Mitä opetussuunnitelmassa sanotaan tieto- ja viestintäteknologisista taidoista? 

Tieto- ja viestintäteknologinen (TVT) osaaminen on tärkeä kansalaistaito sekä itsessään että osana monilukutaitoa. Se on oppimisen kohde ja väline. Perusopetuksessa huolehditaan siitä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuudet tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittämiseen. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään suunnitelmallisesti perusopetuksen kaikilla vuosiluokilla, eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä muussa koulutyössä.

Tieto- ja viestintäteknologista osaamista kehitetään neljällä pääalueella

1. Oppilaita ohjataan ymmärtämään tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittämään käytännön TVT-taitojaan omien tuotosten laadinnassa.

2. Oppilaita opastetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.

3. Oppilaita opetetaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedonhallinnassa sekä tutkivassa ja luovassa työskentelyssä.

4. Oppilaat saavat kokemuksia ja harjoittelevat TVT:n käyttämistä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa.

Kaikilla näillä alueilla tärkeätä on oppilaiden oma aktiivisuus ja mahdollisuus luovuuteen sekä itselle sopivien työskentelytapojen ja oppimispolkujen löytämiseen. Tärkeätä on myös yhdessä tekemisen ja oivaltamisen ilo, mikä vaikuttaa opiskelumotivaatioon. Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa välineitä tehdä omia ajatuksia ja ideoita näkyväksi monin eri tavoin ja siten se myös kehittää ajattelun ja oppimisen taitoja.

Oppilaita opastetaan tuntemaan TVT:n erilaisia sovelluksia ja käyttötarkoituksia sekä huomaamaan niiden merkitys arjessa, ja ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja vaikuttamisen keinona. Yhdessä pohditaan, miksi tieto- ja viestintäteknologiaa tarvitaan opiskelussa, työssä ja yhteiskunnassa ja miten näistä taidoista on tullut osa yleisiä työelämätaitoja. Tieto- ja viestintäteknologian vaikutusta opitaan arvioimaan kestävän kehityksen näkökulmasta ja toimimaan vastuullisina kuluttajina. Oppilaat saavat perusopetuksen aikana kokemuksia TVT:n käytöstä myös kansainvälisessä vuorovaikutuksessa. He oppivat hahmottamaan sen merkitystä, mahdollisuuksia ja riskejä globaalissa maailmassa.

(Lähde: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen, s. 23)

Tieto- ja viestintätekniikan opetussuunnitelma – PDF , avautuu uuteen välilehteen

Kulttuurikasvatus osana opetussuunnitelmaa

Kulttuurikasvatus , avautuu uuteen välilehteen

Ohjauksen polku perusopetuksessa

Ohjaustoimintamme muodostaa koko perusopetuksen kestävän jatkumon. Toteutuminen taataan siten, että kaikki ohjaustyöhön osallistuvat opettajat ja koulun henkilökunta toimivat yhteistyössä oppilaan opintopolun aikana ja erityisesti opiskelun nivelvaiheissa. Lisäksi ohjauksessa teemme yhteistyötä koulun ulkopuolisen asiantuntijaverkoston kanssa tarpeen mukaan.

Ohjaussuunnitelma – PDF , avautuu uuteen välilehteen

Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma

Hollolassa on perusopetuksen, esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen yhteinen kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma 1.8.2023 alkaen.

Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma – PDF , avautuu uuteen välilehteen

Oppivelvollisuuden suorittaminen kotiopetuksessa

Suomessa on oppivelvollisuus. Tämä tarkoittaa, että oppivelvollisuusikäisen on osallistuttava asuinkunnan järjestämään perusopetukseen tai saatava muulla tavalla perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot. Halutessasi voit huoltajana ottaa vastuun lapsesi oppivelvollisuuden suorittamisesta. Tällöin sinun vastuullesi siirtyy lapsesi opetus ja oppimisen tukeminen. Voit lukea lisää kotiopetusprosessista Hollolan kunnassa alla olevasta PDF-tiedostosta.

On tärkeää tiedostaa, että tietyt säädösten mahdollistamat joustot opiskelun järjestämisessä koskevat vain koulua käyviä. Kotiopetuksessa ei ole esimerkiksi mahdollista vapauttaa jonkin perusopetuksen oppimäärään kuuluvan aineen opiskelusta. Oppimääriä ei voida myöskään yksilöllistää. Huoltajana sinä vastaat näin ollen siitä, että kotiopetuksessa oleva lapsesi opiskelee Hollolan esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman yleisopetuksen mukaisin sisällöin ja tavoittein kaikissa oppiaineissa.

Asuinkunnan vastuulla on kuitenkin valvoa oppivelvollisuuden edistymistä. Kunnan määräämä tutkiva opettaja arvioi näyttöjen ja materiaalien pohjalta, että lapsesi opiskelee yhdessä sovittuun suunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden ja sisältöjen mukaisesti. Tutkiva opettaja laatii lukuvuoden päättyessä kirjallisen selosteen oppivelvollisuuden edistymisestä.

Mikäli huoltajana haluat, että lapsesi saa opinnoistaan perusopetuksen todistusta vastaavan todistuksen, on lapsen osallistuttava myös erityiseen tutkintoon. Tutkinnossa tutkiva opettaja yhdessä tarvittavien muiden opetusalan ammattihenkilöiden kanssa arvioi osaamisen tason suhteessa opetussuunnitelmassa määriteltyihin tavoitteisiin. Erityisen tutkinnon hyväksytysti suorittaneelle annetaan todistus perusopetuksen oppimäärän suorittamisesta kokonaan tai osittain.

Kotiopetusprosessi – PDF , avautuu uuteen välilehteen