Katseet on viimeisinä työpäivinä ennen lomaa kääntyneetkin syyskauden suunnitteluun. Jo tässä vaiheessa voi arvioida, että syksy tulee täyttymään kahden keskeisen ja merkittävän kokonaisuuden valmistelusta.
Syksyllä alkaa olla ensimmäisiä mahdollisuuksia tarkastella oman kunnan talouden isoa kuvaa seuraavalle 3-5 vuodelle. Tarkastelu mahdollistuu vasta, kun hyvinvointialueen kokonaisrahoitussiirrot kuntasektorilta, alueilta ja yksittäisten kuntien osalta selkiintyvät. Muutosrajoitin ja erilaiset tasauskertoimet pitävät huolen siitä, että kunnan lukuja voidaan hahmottaa vasta kun valtakunnalliset luvut eivät enää heilu. Päijät-Hämeen osalta myös palkkaharmonisoinnin kustannusvaikutuksilla eli sillä, kuka kustannukset maksaa ja miten ne vaikuttavat kunnilta leikkaantuvaan rahoituspohjaan on järisyttävän suuri vaikutus.
Syksyn toinen keskeinen teema tulee olemaan työllisyysaluevalmistelussa. Päijät-Hämeen valmistelussa on päädytty kahden työllisyysalueen -Lahden oman ja muun Päijät-Hämeen- valmisteluun kolmesta perustellusta syystä. Ne ovat: työttömyyden rakenne, rahoitusperusteet ja päätöksenteko. Asian voi kuvata myös toteamalla, että Lahden kaupungin ollessa yli puolet maakunnan asukasmäärästä yhdeksän muun kunnan tarpeet uhkaisivat yhteisellä alueella jäädä paitsioon. Muun maakunnan osalta se tarkoittaisi, että entistä vähemmistä palveluista maksettaisiin entistä enemmän ja päätökset tehtäisiin ensisijaisesti yhden kaupungin näkökulmasta.
Hollolan kunta päätti lähteä vuonna 21.3.2021 mukaan Lahden seudun kuntakokeiluun vaikuttaakseen kunnan työllisyystilanteeseen ja työttömien työnhakijoiden epäselvään tilanteeseen. Kunta resurssoi omavalmentajien määrään merkittävästi mahdollistaen sopivan kokoiset asiakassalkut/ omavalmentaja, n 80 asiakasta/ omavalmentaja. Tällä on ollut merkittävä vaikutus työttömien asiakkaiden etenemiseen joko työllistymiseen, opintoihin, terveydentilan selvittelyihin tai jopa työkyvyttömyyseläkkeelle.
Työ- ja toimintakyvyn arviointia varten on vakinaistettu Kunnon tiimin toiminta, jossa kartoitetaan myös ammatillisen osaamisen puutteita. Kunta on tarjonnut oppisopimuksella työsuhteita, joissa on suoritettu ammatillisia tutkintoja. Kokonaisvaltainen asiakkaiden tilanteen selvittäminen on johtanut hyvään työllisyyden tulokseen, jota tilastot tukevat.
Hollolan kunnan työttömyysaste oli toukokuussa ennätysmatala 6,3 %, matalin yli seitsemän vuoden tarkastelujaksolla. Vaikka taustalla on työllisyyden yleinen hyvä kehitys, tulos on silti erittäin hyvä.
Jos työllisyysalue muodostuisi hyvin erilailla resurssoitujen kuntien toimintamalleista riskinä olisi ollut, että Hollolan hyvä ja toimiva työllisyydenhoidon malli olisi menetetty palvelujen etääntyessä ja/tai henkilöresurssien vähentyessä, mikä puolestaan olisi johtanut korkeampiin sakkomaksuihin.
Syksy näyttää, miten työllisyysaluevalmistelu etenee; löydetäänkö järjestämissuunnitelmien osalta yhteinen näkemys määräaikaan 31.10 mennessä ja hyväksyykö valtioneuvosto Päijät-Hämeeseen yhden sijasta kaksi työllisyysaluetta ?
Lämmintä kesää ja vielä lämpimämpää syksyä odotellessa
30. kesäkuuta 2023
Päivi Rahkonen
Hollolan kunnanjohtaja
Julkaistu ensimmäisen kerran 30.6.23