Poikkeustilanteen vuoksi asiantuntijat eivät pääse asiakastietojärjestelmiin sisälle, eivätkä he näe tai voi päivittää asiakastietoja.
Käyttöhaasteiden syytä selvitetään parhaillaan. Päijät-Hämeen työvoimapalvelut päivittää tilannetta verkkosivuillaan. Tekniset haasteet eivät vaikuta asiakkaiden työttömyysturvaan. Jos asiaasi ei voida hoitaa teknisistä virhetilanteista johtuen, voidaan hoitamattomat asiat korjata jälkikäteen.
Työvoimapalvelujen asiakkaiden palvelu poikkeustilanteen aikana
Poikkeustilanteen aikana työllisyysasioita voi hoitaa verkossa Työmarkkinatorin Asiointi -palvelussa.
Mikäli et voi käyttää Asiointi-palvelua, voit käynnistää työnhakusi tästä päivästä alkaen ilmoittamalla siitä sähköpostitse osoitteeseen info@hameentyovoimapalvelut.fi.
Asiakaspalvelumme palvelee asiakkaitamme sähköpostitse osoitteessa info@hameentyovoimapalvelut.fi ja puhelimitse 044 024 6226. Pyydämme huomioimaan, että asiakaspalvelumme saattaa olla ruuhkautunut poikkeustilanteesta johtuen.
Päijät-Hämeen työvoimapalvelujen asiakkaita ovat työnhakijat ja yritykset Asikkalassa, Hartolassa, Heinolassa, Hollolassa, Iitissä, Kärkölässä, Orimattilassa, Padasjoella ja Sysmässä.
Esimerkiksi lasten ja nuorten suun määräaikaistarkastuksen terveyskysely sekä sähköinen terveystarkastus ovat jo siirtyneet Päijät-Sote-sovellukseen. Omaolon oirearvioita ei voi enää lähettää sote-keskuksiin 22.1. jälkeen.
Päijäthämäläiset voivat jatkossakin hyödyntää Omaolon oirearvioiden itsehoito-ohjeita, terveystarkastusta ja valmennuksia. Erona nykyiseen on se, että asiakkaat eivät enää saa yhteyttä alueemme ammattilaisiin tai paikallisia ohjeita Omaolon kautta.
Digiklinikan asiointimahdollisuudet paranevat
Päijät-Sote-sovellus on saanut merkittäviä päivityksiä ja uusia ominaisuuksia. Osa uusista palveluista tulee käyttöön tammikuun 2025 aikana. Alati kehittyvän sovelluksen käyttäjiksi on rekisteröitynyt jo yli 40 % päijäthämäläisistä.
Perusterveydenhuollon palvelut Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle siirtäneet asiakkaat ovat jo aiemmin voineet asioida digipalveluissa. Sovelluksen digiklinikan palveluiden käyttö on nyt mahdollista Päijät-Hämeen ulkopuolella asuville, jolloin he voivat asioida Päijät-Hämeen hyvinvointialueella asuvan omaisen puolesta. Puolesta asioinnin mahdollisuus on laajentunut kyselyiden ja lomakkeiden täyttämiseen. Puolesta asiointi vaatii suomi.fi-valtuuksien kautta tehdyn valtuutuksen, ja läheisen lisäämisen omaan profiiliin.
Uutena käyttöön on otettu myös kirjautumattoman asiakkaan asiointi. Päijät-Sote-sovelluksen verkkoselainversiossa on mahdollista asioida ilman vahvaa tunnistautumista reaaliaikaisessa chatissä ikääntyneiden asiakasohjauksen, sosiaalihuollon neuvonnan sekä äitiys- ja lastenneuvolan asiakasohjauksen ammattilaisten kanssa. Koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa otetaan 13.1. käyttöön matalan kynnyksen yhteydenottokanavana chat-palvelu, johon ei vaadita kirjautumista. Palvelusta saavat tukea ja ohjausta sekä nuoret että heidän huoltajansa.
Sähköinen ajanvaraus on käytössä raskauden ehkäisy- ja seksuaaliterveysneuvonnan sekä kausirokotusten ajanvarauksissa. Joulukuun alkuun mennessä sovelluksen kautta on tehty noin 9000 rokotusajanvarausta.
Seksitautien yhteydenotto siirtyy Päijät-Sote-sovelluksen kiireettömien palveluiden alle 7.1. alkaen, ja samalla uutena mahdollistuu seksitautien etätestaus yhteistyössä Fimlabin kanssa.
Yhteyshenkilöt: Satu Hiekkanen-Torkko ICT-asiantuntija Puh: 044 719 5849
Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille. Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Huolehdimme yli 200 000 asukkaan terveydestä ja turvallisuudesta.