Hollolan kunnan kuluttajalaskut jatkossa digipostina myös Kivraan

Perinteiseen paperilaskutukseen verrattuna sähköisellä laskutuksella on useita etuja. Sähköinen lasku on ympäristö-ystävällinen, säästää postikuluja sekä saapuu vastaanottajalleen nopeasti ja turvallisesti. 

Kaikki kunnan käytössä olevat sähköiset laskutuskanavat ovat asiakkaalle maksuttomia.  

Kivra toimii sovelluksella ja verkkoselaimella 

Kivran saa käyttöön lataamalla ilmaisen Kivra-sovelluksen puhelimen sovelluskaupasta tai menemällä osoitteeseen kivra.fi. Palvelussa voi vastaanottaa laskuja, sopimuksia, tapahtumalippuja ja muuta postia digipostia yli 40 000 postia lähettävältä yritykseltä ja organisaatiolta. Palvelua voi käyttää verkkoselaimessa tai sovelluksessa. 

Palveluun rekisteröidytään verkkopankkitunnuksilla ja sähköpostiosoitteella. Rekisteröitymisen jälkeen posti tulee automaattisesti digipostina, jos se olisi ollut lähdössä vastaanottajalle paperipostina.  

Kivralla voi maksaa laskuja suoraan verkkopankkitunnuksilla omalta pankkitililtä. Pankin kanssa solmitut e-laskusopimukset pysyvät voimassa, eikä Kivraan rekisteröityminen vaikuta niiden laskutukseen. 

Palvelun käyttöönoton myötä kaikki ne kuluttaja-asiakkaat, joilla Kivra on käytössä ja joille lasku olisi tulossa paperilla, saavat kunnan laskut automaattisesti sähköisesti, digipostina.

OmaPosti-palvelussa sähköisen laskun toimittajat valitaan erikseen 

Kivran lisäksi laskuja on mahdollista vastaanottaa maksuttomaan OmaPosti-palveluun, jota voi Kivran tavoin käyttää sovelluksessa tai verkkoselaimessa. Palvelun saa käyttöön osoitteesta oma.posti.fi tai lataamalla puhelimeen OmaPosti-sovelluksen. Käyttäjätunnuksen luominen edellyttää vahvaa tunnistautumista.  
 
OmaPostissa käyttäjä itse päättää, miltä lähettäjiltä vastaanottaa kirjeitä vain sähköisessä muodossa. Valinta tehdään asetuksista kohdasta “Lähettäjävalinnat”.  Kukin lähettäjä määrittää itse, mitä sen lähettämiä kirjeitä on mahdollisuus vastaanottaa sähköisenä.  

E-lasku tilataan omassa verkkopankissa 

E-laskusopimuksen tekeminen onnistuu verkkopankissa esimerkiksi paperisen laskun maksamisen yhteydessä. Maksun suorittamisen jälkeen voi tilata e-laskun täyttämällä pyydetyt tiedot, jotka löytyvät laskulta. Hyväksymällä e-laskusopimuksen saa jatkossa laskumme suoraan verkkopankkiin. 

Hollolan kunnan laskuja voi tilata e-laskuna suoraan omaan verkkopankkiin tekemällä e-laskusopimuksen omassa verkkopankissa. Yritys voi pyytää laskun omaan sähköiseen verkkolaskuosoitteeseensa.
Laskuja voi vastaanottaa sähköisesti myös OmaPostiin tai Kivraan.

Mikäli asiakkaalla ei ole e-laskusopimusta ja asiakas on rekisteröitynyt sekä OmaPostiin, että Kivraan, lähtee lasku ensisijaisesti OmaPostiin. Mikäli asiakkaalla ei ole e-laskusopimusta tai sähköistä laskun postipalvelua käytössä, saa asiakas jatkossakin laskunsa paperilla.

Hollolan kunta suosittelee sähköisiä laskun vastaanottokanavia etenkin kaikille sähköisiä palveluita muutoinkin käyttäville.  Paperilasku kustantaa kunnalle noin kaksi kertaa enemmän kuin sähköisesti toimitettu e-lasku.

Lisätietoja kunnan laskutuksesta:
Sähköposti: laskutus@hollola.fi

Lisätietoja Kivra palvelun käyttöönotosta:
Provincia Oy
Tapio Jaakkola, talousjohtaja
Sähköposti: tapio.jaakkola@provincia.fi
Kivra Oy
Kivra on digipostipalvelu, joka kokoaa kuluttajien tärkeät dokumentit samaan paikkaan. Kivra palvelussa voi maksaa vastaanotettuja laskuja suoraan omalta pankkitililtä. Lisätietoja osoitteesta www.Kivra.fi.

OmaPosti
OmaPosti on Postin sähköinen sovellus paketeille ja kirjeille. OmaPostissa voi vastaanottaa laskuja sähköisesti ja maksaa niitä OmaPostin kautta. Lisätietoja osoitteesta www.posti.fi/omaposti

Päijät-Hämeen hyvinvointialue: 75–79-vuotias, voit nyt saada koronarokotuksen 

Aikaisemmin elokuun puolesta välistä alkaen koronarokoteajan ovat voineet varata voimakkaasti immuunipuutteiset ja 80 vuotta täyttäneet. 

Tehosterokotusta suositellaan riskiryhmiin kuuluvalle huolimatta siitä, kuinka monta rokotetta henkilö on aiemmin saanut tai kuinka monta kertaa hän on sairastanut koronan. Koronataudin sairastaneelle rokotteen ottamista suositellaan aikaisintaan 6 kuukauden kuluttua sairastetusta taudista. Edellisen koronarokoteannoksen ja tehosterokoteannoksen välillä on suositeltavaa olla vähintään kuusi kuukautta. Jos henkilö on sairastanut taudin tänä kesänä, ei hän suojan kannalta tarvitse tehosteannosta syksyn tai talven 2024–2025 aikana.  Tarvittaessa rokote voidaan antaa erityisestä syystä yksilöllisen harkinnan perusteella. 

Lahdessa koronarokotukset on keskistetty Lahden sote-keskuksen rokotuspisteeseen, joka on osoitteessa Harjukatu 48. 

Muiden ryhmien koronarokotusten alkamisesta ja influenssarokotusten alkamisesta tiedotetaan myöhemmin verkkosivulla paijat-sote.fi/influenssa-ja-koronarokotus/.   

Lisätietoja: 
tulosaluejohtaja Pertti Sopanen, p. 044 4823 171 

Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille.

Päijät-Hämeen hyvinvointialue – Päijät-Hämeen hyvinvointialue (paijatha.fi)