Salpa-Mattilan vedenottamo otetaan uudelleen käyttöön

Hollolan vesihuoltolaitoksen Salpa-Mattilan vedenottamo otetaan yli 10 vuoden tauon jälkeen uudelleen käyttöön lokakuussa. Hollolan vesihuoltolaitos on investoinut mittavan kunnostuksen vedenottamon kaivoon sekä prosessitiloihin, jonne on esimerkiksi asennettu UV-laite pohjaveden laadun varmistamiseksi. Salpa-Mattilan vedenottamon käyttöönotto on osa Hollolan vesihuollon varautumista mahdollisten häiriötilanteiden varalle. Salpa-Mattilan vedenottamon avulla voidaan turvata koko Salpakankaan alueen veden tarve, mikäli muut vesilähteet olisivat poissa käytöstä.

Hollolan vesihuoltopalvelut operoiva Lahti Aqua Oy on valmistellut Salpa-Mattilan vedenottamon käyttöönottoa yhteistyössä terveydensuojeluviranomaisen kanssa. Pohjaveden pumppauksen käynnistyminen aiheuttaa vesijohtoverkostossa veden virtaussuuntien vaihtelua, joka voi aiheuttaa lieviä veden laatuhäiriöitä. Laatuhäiriöt voivat ilmentyä veden ruskeana tai harmaana värinä. Mahdollisista laatuhäiriöistä ei aiheudu terveyshaittaa. Salpa-Mattilan pohjaveden laatua on tutkittu laajasti ja se täyttää talousvedelle asetetut laatuvaatimukset ja -tavoitteet. Seuraamme vedenlaatua verkostossa käyttöönoton aikana vesinäytteillä.

Mikäli laatuhäiriötä ilmenee, suosittelemme juoksuttamaan vettä, kunnes vesi kirkastuu. Jos veden juoksuttaminen ei auta, pyydämme olemaan yhteydessä Lahti Aquan vikailmoitusnumeroon 0800 3 0808

Lisätietoja:

Lahti Aqua Oy:n uutinen Salpa-Mattilan vedenottamon käyttöönotosta

Hollolan talousveden laadusta ja mahdollisista häiriötilanteista löytyy Lahti Aqua Oy:n nettisivuilta.

Lahti Aqua Oy:n vedentuotannon ja -jakelun käyttöpäällikkö Venla Avelin, venla.avelin@lahtiaqua.fi

Hollolan vesihuoltopäällikkö Riikka Johansson, riikka.johansson@hollola.fi

Vesihuolto ja kuntoradat saivat hyvät arviot asukastutkimuksessa

Hollola sai vesihuoltolaitoksen toimittaman juomaveden laadusta, jätevedenpuhdistamoiden toiminnasta sekä kuntoradoista ja ulkoilureiteistä parhaimmat tulokset (vähintään 4,24).
Myös keskustan katuvalojen, paperin keruupisteiden sijainnin ja järjestetyn jätteenkuljetuksen toimivuudesta on saatu hyvät tulokset ( yli 4).

Edelliseen, vuoden 2022 kyselyyn verrattuna tulokset ovat parantuneet jalankulku- ja pyöräteiden kunnon, sadevesien viemäröinnin, kuntoratojen ja ulkoilureittien, jalankulku- ja pyöräteiden katuvalaistuksen, uimarantojen sekä jätevedenpuhdistamoiden toiminnan osalta.

Hollola sai heikoimmat tulokset (alle 3) asuinkatujen kunnosta ja lumenaurauksesta asuinkaduilta sekä jalankulku- ja pyöräreiltä.

Vertailukuntien keskiarvoon verrattuna heikoimmat pisteet saatiin keskustan puistoista sekä keskustan katujen puhtaudesta ja siisteydestä.

Hollolan tavoitteena on säilyttää hyvät ja riittävät yhdyskuntatekniset palvelut sekä parantaa niitä pitkällä tähtäimellä.

Lisätietoja:
Vesihuoltopäällikkö Riikka Johansson, Riikka.Johansson@Hollola.fi
Kuntatekniikan päällikkö Sauli Tiensuu, Sauli.Tiensuu@Hollola.fi