Hollolassa pilotoidaan koulukuljetuksissa sähköautoja

– Hollolassa koulukyydin piirissä on noin tuhat oppilasta, joten liikennemäärät ovat suuria, kertoo kunnan kuljetussuunnittelija Nicholas Nyman.
Pilotin myötä tavoitteena on saada kuntaan enemmän sähkökäytteisiä ajoneuvoja juuri koululaisliikenteeseen.
– Tilannetta seurataan vuosi vuodelta. Etenemme ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuuslain mukaan, jossa todetaan, että tulee käyttää päästötöntä kalustoa. Sillä ei ole merkitystä onko se kaasu, sähkö tai joku muu. Tällä hetkellä Hollolassa edetään sähköllä.
Kunnat suosivat entistä enemmän puhdasta liikennöintiä.  Tämä on myös haaste kunnalle, kun välimatkat ovat pitkät.

Uusilla pistokkeilla tehokkaampi lataus

Pilotoinnissa mukana olevalla Tiirismaan Liikenteellä on käytössä muilla polttoaineilla kulkevien autojen lisäksi kaksi täyssähköautoa, joilla koululaisia kuljetetaan.
Tammikuun puolivälissä Tiirismaan liikenteen talleille asennettiin kaksi ihan uutta sähkölatauspistoketta, joiden avulla autojen lataaminen nopeutuu ja tehostuu. Aiemmin lataus tehtiin reilusti hitaamman valovirran kautta.
– Uusilla latausasemilla varmistetaan se, että kun auton tuo aamupäivällä lataukseen, niin virtaa riittää varmasti iltapäivälenkille, Tiirismaan liikenteen työnjohtaja Juha Uggendahl kertoo.

Tiirismaan Liikenteen työnjohtaja Juha Uggendahl tarkistaa sähkölatauspistokkeesta kuinka kauan täyssähköisen Viton täyteen lataaminen kestää.
Pakkaskelit vaikuttavat akunkestoon

– Kesä-, kevät- ja syksykeleillä kulkeminen on ihan toisenlaista kuin talvipakkasilla, Nyman toteaa.
Uggendahl on samaa mieltä.
– Tällainen kunnon talvi antaa hyvän testin tässä. Meidän sähköautojen aikana ei tällaista talvea ole ollut kertaakaan, hän toteaa.
Kylmät ilmat ovat vaikuttaneet paljon autojen lataustarpeeseen.
– Uudella Vitolla, jolla koululaisia kuljetetaan, voi ajaa kesäkelillä yhdellä latauskerralla 400 – 450 kilometriä, talvipakkasilla lataus riittää 200-250 kilometriin, kertoo Uggendahl.
Tästäkin syystä uudet latauspistokkeet ovat olleet enemmän kuin tervetulleita.
Sähköautot ovat tulevaisuus, mutta se kuinka nopeasti saadaan lisää sähköautoja liikenteeseen, riippuu muun muassa akkuteknologiasta ja niiden kehittymisestä.

Kevyen liikenteen väyliä tarkastetaan viikoittain

Matkaa taitetaan viikossa noin 150–180 kilometriä reittivalintojen mukaan. Ainoastaan kovat pakkaset ovat esteenä viikkotarkastuksille.

Saatat nähdä työnjohtajia maastossa, mutta ethän pysäytä heitä, sillä matkaa on taitettavana pitkälti. Palautteen kevyen liikenteen väylien kunnosta voit sen sijaan lähettää sähköpostiosoitteeseen hollola@terranor.fi

Vinkkejä turvalliseen talvipyöräilyyn

Talvipyöräily on turvallista, kun huomioi muutaman seikan: pyörä on tärkeää varustaa talvirenkailla ja riittävän leveät nastarenkaat lisäävät pitoa.  Varustauduthan lämpimästi ja mukavasti pyöräilyn mahdollistaviin joustaviin vaatteisiin, erityisesti pää, jalat ja kädet ovat pyöräilyssä alttiina kylmyydelle ja viimalle.

Kerrospukeutuminen ja tekninen alusasu ovat hyvä ratkaisu talvipyöräilijälle. Kypärän alle täytyisi mahtua pipo tai alushattu ja suojalasit suojaavat sateella silmiä. Lokasuojat suojaavat pyöräilijää talvella kuralta ja sohjolta.

Valot tulee olla sekä edessä, että takana ja heijastimia on oltava riittävästi, jotta erotut pimeällä. Maltti ja varovaisuus on talvipyöräilyssä tärkeää. On myös suositeltavaa seurata säätiedotuksia ja miettiä ennen matkaan lähtöä onko keli sellainen, että matka kannattaa taittaa pyörällä.

Mukavia talvipyöräily hetkiä!