Valtuuston päätökset 25.3.2025

Kokouksen pöytäkirja on luettavissa kunnan verkkosivuilta täältä

Kokouksen aluksi kunnanvaltuuston puheenjohtaja Jari Ronkainen ja kunnanjohtaja Päivi Rahkonen onnittelivat merkkipäivien johdosta kukkasin valtuutettu Matti Laurilaa, valtuutettu Seija Aakalaa ja valtuutettu Kati Pölöstä.

  • Hyvinvointikoordinaattori Antti Anttonen esitteli kunnan hyvinvointikertomuksen vuosilta 2021-2025.
  • Valtuusto merkitsi vuoden 2024 henkilöstökertomuksen tiedoksi.
  • Valtuusto merkitsi 2024 rahoitusraportin tiedoksi.
  • Valtuusto päätti, että vuoden 2025 vesihuoltolaitoksen purkutöiden vuoksi vesihuoltolaitoksen määrärahaan tehdään 150 000 euron kulunlisäys. Lisäksi vesihuoltolaitoksen taloussuunnitteluun päätettiin tehdä 2026-2028 muutos, jossa tulos esitetään vuosittain purkukustannusten verran alijäämäisenä.
  • Valtuusto päätti äänestyksen jälkeen palauttaa Paimelan koulun ylläpitoa ja käyttöä koskevan pykälän uudelleen valmisteltavaksi. Päätös syntyi äänin 23–19.
  • Valtuusto päätti perustaa Kiinteistö Oy Hollolan Terveystie 2 -nimisen kiinteistöosakeyhtiön.
  • Aloitteita jätettiin kolme:
    Pasi Pälsi: aloite liikuteltavasta tukiasemasta
    Pasi Koistinen: aloite IOT kiinteistöseurannasta kunnan tilojen seuraamiseksi
    Pia Salo: aloite Kunnan houkuttelevuudesta työnantajana.

    Nuorisovaltuuston puheenjohtaja Orvokki Kekki kertoi valtuustolle nuorisovaltuuston kuulumisia. Nuorisovaltuustoon on valittu uusia jäseniä 13, joista uusia on 9.
    – Uskon, että nuorisovaltuuston uusi kausi tulee olemaan entistä aktiivisempi ja motivoituneempi, hän totesi.
    Kekki kiitteli sitä, että on päässyt seuraamaan valtuuston työskentelyä, päässyt tutustumaan toimintatapoihin ja valtuutettuihin.
    – En usko, että tämä on viimeinen kunnanvaltuustoni nuorisovaltuuston puheenjohtajana ja voi olla, että palaan takaisin sellaisena tai myöhemmin itse valtuutettuna.

Kokouksen lopuksi valtuusto huomioi valtuuston puheenjohtaja Jari Ronkaisen valtuustokauden aikana tehdystä työstä. Puheenjohtaja kiitti valtuustoa tehdystä työstä valtuustokauden aikana.

Turvallinen koulu syntyy yhdessä – Skididialogissa keskusteltiin kiusaamisen puuttumisen tärkeydestä Heinsuolla

Skididialogissa korostuvat tunne- ja vuorovaikutustaidot, yhteinen vastuu ja ymmärryksen lisääminen. Tavoitteena on rakentaa turvallinen ja tasa-arvoinen kouluyhteisö, jossa jokainen tulee kuulluksi.
Heinsuon ja Salpakankaan kouluilla toimivan hyvinvointitutor Anne Katajamäen työtehtäviin kuuluu yhteisöllinen työ, jota tehdään yhdessä muun kouluhenkilöstön kanssa.
– Keväällä Heinsuon koululla järjestettiin aiheesta skididialogi, joka pidettiin verso-oppilaiden toiveesta, Katajamäki kertoo.
– Skididialogi on menetelmä, jota hyödyntäen ollaan eri kouluilla juteltu oppilaiden kanssa monenlaisista aiheista kuten työrauhasta, toisten kunnioittavasta kohtelusta, erilaisuudesta ja kouluviihtyvyydestä.
Pienimmät skididialogiin osallistuvat ovat olleet eskareita.
– Verso-oppilaat ovat koulutettuja vertaissovittelijoita, jotka auttavat ratkaisemaan arjen ristiriitoja rakentavalla tavalla osana Verso-ohjelmaa.

Yhteinen keskustelu toi esiin oivalluksia

Keväällä järjestettyyn tilaisuuteen osallistui 24 osallistujaa, joista puolet oli aikuisia, mukana oli muun muassa rehtori, kuraattori, terveydenhoitaja ja opettajia. Oppilasosallistujat koostuivat  7.–9. -luokkien  verso-oppilaista sekä 5.–9.-luokkien oppilaskunnan hallituksen jäsenistä.

-Keskustelu oli monipuolista ja vilkasta. Sen aikana tehtiin paljon erilaisia huomioita ja esiin nousi hienoja oivalluksia, kertoo Katajamäki, joka toimi keskustelussa kirjurina yhdessä perusopetuksen suunnittelija Henna Holman kanssa. Osallisuuskoordinaattori Hanna Ruokamo toimi fasilitaattorina.
Keskusteluissa nousi esiin kaksi pääteemaa: miksi kiusaamiseen puuttuminen on vaikeaa ja miten siihen voidaan puuttua onnistuneesti.
– Matalan kynnyksen puuttuminen koettiin kaikkien yhteiseksi vastuuksi, Katajamäki summaa.

Osallistujat nostivat esiin ajatuksia siitä, mitä kiusaamiseen puuttuminen onnistuneesti vaatii. Siihen liittyi matalalla kynnyksellä puuttuminen, tilanteiden läpikäynti eri näkökulmista, ymmärryksen lisääminen molemmin puolin sekä yhteistyö kodin ja koulun välillä.

Heinsuon ja Salpakankaan kouluilla toimiva hyvinvointitutor Anne Katajamäki hyödyntää mielellään skididialogi-menetelmää.

Tunne- ja vuorovaikutustaidot tukevat ehkäisytyötä

Kiusaamisen ehkäisyä tuetaan kouluissa monin tavoin. Esimerkiksi 5.-luokkalaisten kompassitunneilla opetetaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja, jotka auttavat ennaltaehkäisemään ristiriitoja.
– Koulun tehtävä on antaa tasavertaisia mahdollisuuksia ja poistaa epätasa-arvoisuutta. Yksi keino tähän on tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen, Katajamäki sanoo.

Myös 7. luokkien kanssa tehtävät ryhmäytysprosessit luovat pohjan hyvälle vuorovaikutukselle ja turvalliselle ilmapiirille.

Arkisten havaintojen lisäksi tukea ja tietoa koulun hyvinvointityöhön saadaan esimerkiksi kouluterveyskyselyistä ja luokkakohtaisista kyselyistä jne.

Uusin kouluterveyskysely on toteutettu tänä keväänä ja sen tulokset julkaistaan ensi syksynä.