Lapset viihtyivät töissä “Lapset mukaan töihin” -päivänä

Päivän tarkoituksena oli tarjota lapsille mahdollisuus oppia työelämästä ja nähdä, millaista työtä vanhemmat tekevät. Lisäksi päivän tavoitteena oli lisätä lasten ja nuorten osallisuutta yhteiskunnassa. Osallisuus toteutuu, kun lapsi saa riittävästi tietoa, voi ilmaista mielipiteensä, tulee kuulluksi ja voi vaikuttaa. Työpaikat voivat “Lapset mukaan töihin” -päivänä edesauttaa tätä.

”Työpäivä” alkoi palvelupäällikön aamukahveilla, jossa toteutettiin leikkimielinen tehtävienjako. Kuten oikeissakin kokouksissa aikuiset saavat tehtäviä, myös lapsille annettiin tehtävä eli piirtää jokin työpäivän hetki. Piirustukset kootaan myöhemmin taidenäyttelyksi Kansankadun toimipisteelle.

Lukutaitoa ja oikeus liikuntaan

Päivän aikana lapsille järjestettiin erilaisia kokouksia, joihin he osallistuivat. Vapaa-aikapäällikkö Lassi Puodinkedon vetämässä satutunti-kokouksessa korostui oikeus lukutaitoon, kun Puodinketo luki lapsille Mauri Kunnaksen “Aavemaisia tarinoita”.

Mies lukee satukirjaa, lapset istuvat kuuntelemassa
Vapaa-aikapäällikkö Lassi Puodinketo luki lapsille Mauri Kunnaksen ”Aavemaisia tarinoita.

Liikunnanohjaajien vetämässä kokouksessa käsiteltiin oikeutta liikuntaan. Tapahtumapuistossa järjestetyissä liikuntaleikeissä saatiinkin mukavasti posket ja ruokahalu kasvoi ennen lounastaukoa.

”Ensi vuonna uudestaan”

Päivän viimeinen kokous käsitteli tiedettä, kun lapset pääsivät tekemään erilaisia tiedekokeiluja avoimen varhaiskasvatuksen opettajien johdolla. Professori Hajamieli ja hänen assistenttinsa johdattivat lapset tutkimaan, miten aineet reagoivat keskenään ja miten voi itse valmistaa muovailuvahaa.

Tehdään tiedokokeiluja. Lapset ja aikuiset ovat valkoinen takki päällä.
Lapset Fanni, Bea, Beida, Ertta ja Evinka pääsivät tekemään tiedekokeiluja avoimen varhaiskasvatuksen ”Professori Hajamielen” sekä hänen assistenttiensa johdolla.

Päivään osallistuneet lapset olivat yksimielisiä siitä, miksi he halusivat osallistua “Lapsi mukaan töihin” -päivään. Kaikki halusivat nähdä ja kokea, missä vanhempi työskentelee. Päivä oli menestyksekäs ja kaikki lapset toivoivat jatkoa ja kertoivat tulevansa ensi vuonna taas.

Mikä “Lapset mukaan töihin” -päivässä oli parasta?

  • Yhteinen kahvi- ja lounashetki vanhemman kanssa
  • Liikuntahetki ulkona
  • Tiedekokeilu oli huisin hauskaa.

Aamu- sekä iltapäivätoimintaan pääsevät kaikki halukkaat

Hollolassa järjestetään toimintaa monesta muusta kunnasta poiketen koulupäivän päättymisestä aina kello 17 saakka. Aamu- ja iltapäivätoimintapaikka pyritään ensisijaisesti myöntämään kaikille toimintaan määräajassa hakeneille oppilaille.
Haku lukuvuoden 2025–2026 toimintaan käynnistyy kouluun ilmoittautumisten yhteydessä alkuvuodesta. Ilmoittautumisajankohdasta tiedotetaan tarkemmin vuodenvaihteen tienoilla.
Toiminnasta perittävä maksu on 100 euroa kuukaudessa. 

Hollolan sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmasta kokouksessaan 20. marraskuuta. Toimintasuunnitelmaa päivitettiin lainsäädännössä, järjestelmissä ja toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten sekä uudistusten johdosta.

Järjestelmäuudistusten myöstä asiakaslähtöisyys paranee merkittävästi. Jatkossa kuntalainen toimii ja hoitaa aamu- ja iltapäivätoimintaan liittyviä asioista yhdessä ja samassa järjestelmässä (Wilma). Wilma-järjestelmä toimii kodin ja koulun yhteistyövälineenä myös muissa koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.

Koululaiskuljetuksia hoitaa Suomen Kuntalogistiikka oy

Koululaiskuljetusten järjestäjäksi 1.1.2025-31.12.2026 sivistys- ja hyvinvointivaliokunta päätti valita Suomen Kuntalogistiikka oy:n. Hankintasopimus tehdään ensin määräajaksi, tämän jälkeen sopimus voi jatkua toistaiseksi voimassa olevana.

Koululaiskuljetusten hallinta sekä palvelu toteutetaan jatkossakin tutuin työkaluin. Oppilaat ja huoltajat voivat seurata reaaliaikaisesti koululaiskuljetuksia ja ilmoittaa muutoksista jatkossakin Munapp-sovellusta hyödyntäen.


Kunnassa on vuoden 2024 lopulla yhteensä 948 koulukuljetusoppilasta, joista kunnan kilpailuttamien liikennöitsijöiden kuljettamina koulumatkansa tekee noin 65 prosenttia oppilaista. Loput tekevät koulumatkansa LSL:n avointa joukkoliikennettä hyödyntäen. 

Sivistys- ja hyvinvointivaliokunnan pöytäkirja on luettavissa täällä.