Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Hyvinvointialue laajentaa palautteenantomahdollisuuksia

Palautteenantomahdollisuus verkkosivuilla kattaa kaikki hyvinvointialueen tuottamat palvelut. Tekstiviestikyselyt otettiin ensimmäisenä käyttöön terveydenhuollon palveluissa viikolla 10. Kysely lähtee asiakkaalle esimerkiksi asiointikäynnin tai vuodeosastolta kotiutuksen jälkeen.

Palautetta voi edelleen antaa myös toimipisteistä saatavilla paperilomakkeilla.

Palautetta hyödynnetään toiminnan kehittämiseen

Hyvinvointialue on saanut noin 4 000 palautetta vuodessa, eniten palautetta on tullut terveydenhuollon asiakkailta. Palautejärjestelmän uudistuksen myötä tavoitteena on lisätä palautemäärä ja kerätä jatkossa noin 40 000 palautetta vuodessa. Hyvinvointialueella palautteita käsittelevien kannalta uusi työkalu helpottaa asiakkaiden kokemusten hyödyntämistä palvelujen kehittämisessä.

– Palautteen perusteella pystymme arvioimaan toimintamme asiakaslähtöisyyttä ja laatua sekä kohdistamaan kehittämistoimenpiteitä paremmin, toteaa hyvinvointialueen kehittämispäällikkö Maiju Päivä.

Palautteen antajille vastataan 14 vuorokauden kuluessa, jos palautteen antaja on toivonut yhteydenottoa palautteeseensa liittyen.

Hyvinvointialue on kehittänyt palautteenantotapoja myös haavoittuvassa asemassa oleville asiakasryhmille, kuten ikääntyneille, lapsille ja vammaisille. Tuettua palautteen antoa on työstetty yhdessä hyvinvointialueen vaikuttamistoimielinten ja asiakasraatien kanssa.

Tuettua palautteenantoa on pilotoitu ikääntyneiden asumispalveluissa ja perusterveydenhuollon vuodeosastoilla, joissa hyvinvointialueen kesänuoret keräsivät palautetta asiakkailta, toinen pilotti toteutettiin lasten ja nuorten kuntoutuksessa, jossa työntekijät kysyivät palautetta suoraan lapsilta ja nuorilta. – Tuetun palautteenannon pilotointia jatketaan vielä muiden haavoittuvien asiakasryhmien kanssa vuoden 2025 aikana. Tavoitteena on luoda pysyvä toimintamalli, jotta jokaiselle asiakasryhmälle löytyy jatkossa sopiva tapa antaa palautetta, kertoo Maiju Päivä.

Päijät-Hämeen hyvinvointialue:
Kehittämispäällikkö Maiju Päivä, p. 044 440 6561
 
Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille. 
Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Huolehdimme yli 200 000 asukkaan terveydestä ja turvallisuudesta.

Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Pelastuslaitos osaksi valtakunnallista pelastustoimi.fi-sivustoa

Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen sivut löytää osoitteesta pelastustoimi.fi/paijat-hame. 12. helmikuuta lähtien myös osoite phpela.fi on ohjautunut samaan osoitteeseen.

Verkkosivujen uusia ominaisuuksia ovat mm. sivuille nousevat vaaratiedotteet, hälytykset ja avoinna olevat työpaikat. Sivuilla on runsaasti pelastuslaitoksen palveluihin ja paloturvallisuuteen liittyvää tietoa sekä ohjeita Päijät-Hämeen asukkaille, mökkiläisille, yrityksille sekä laitoksille.

– Yhteinen verkkosivusto on osa pelastustoimen tietohallinnon yhtenäistämistä. Tavoitteena on varmistaa turvalliset, toimintavarmat ja käyttäjälähtöiset palvelut. Käyttäjille tarjotaan samassa osoitteessa yhdenmukaiset palvelut ja informaatio asuinpaikasta riippumatta, erityisasiantuntija Perttu Vepsäläinen sisäministeriön pelastusosastolta sanoo.

Verkkosivu-uudistuksen myötä linkit Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen sisältöihin muuttuvat.  Pelastuslaitoksella on lisäksi oma osionsa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen verkkosivuilla.

Lisätietoa:
Salla Virta, viestintäpäällikkö 0440 773 248, salla.virta@paijatha.fi

Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille.  Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Huolehdimme yli 200 000 asukkaan terveydestä ja turvallisuudesta.