Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Uudistunut tekoälychatbot opastaa asukkaita sote-palveluissa

Chatbot on paijatha.fi-verkkosivun älykäs virtuaalinen asiakaspalvelija, joka toimii asiakasneuvonnan tukena ja täydentää hyvinvointialueen digitaalista palveluvalikoimaa erityisesti silloin, kun asiointi puhelimitse tai paikan päällä ei ole mahdollista. 

Tekoälychatbotin vastaukset perustuvat rajattuihin ja luotettaviin lähteisiin. Sen pääasiallisena tietolähteenä toimii paijatha.fi-verkkosivusto. Käyttäjä voi siis luottaa siihen, että botti ohjaa suoraan ajantasaiseen ja hyvinvointialueen omiin palveluihin liittyvään tietoon, ei satunnaisiin verkkohakuihin. 

Tekoälychatbotin kielivalikosta löytyy myös englanti, ja botti pystyy tuottamaan englanninkielisiä vastauksia hyödyntämällä suomenkielistä sisältöä. Tämä tukee alueen kansainvälisiä asukkaita ja maahan muuttaneita palveluiden löytämisessä, sillä sivuston englanninkielinen osuus on suppeampi kuin suomenkielinen. 

Uudistunut virtuaalinen asiakasavustaja, chatbot, ohjaa käyttäjää oikean tiedon lähteelle helposti ja nopeasti Päijät-Hämeen verkkosivustolla. (Kuva: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä)

Uudet toiminnot helpottavat käyttöä entisestään 

Tekoälychatbottiin on julkaistu uusia toimintoja, jotka parantavat sen saavutettavuutta ja käytettävyyttä eri käyttäjäryhmille. Chatbotin valikkoon lisätty tekstin suurennustoiminto mahdollistaa keskustelunäkymän tekstin koon säätämisen, mikä tukee erityisesti ikääntyneiden ja heikkonäköisten käyttäjien asiointia.

Lisäksi chatbotin kanssa käydyn keskustelun voi nyt tallentaa omalle laitteelle. Tämä helpottaa ohjeiden ja linkkien säilyttämistä myöhempää käyttöä varten sekä mahdollistaa niiden jakamisen. 

Erityistä huomiota ikääntyneille 

Uudistuksen yhteydessä on kiinnitetty erityistä huomiota ikääntyneiden käyttäjien palvelemiseen. Kun chatbotissa valitaan kohderyhmäksi ”ikääntynyt”, rajautuvat vastaukset automaattisesti yli 65-vuotiaille suunnattuihin palveluihin. Tämä yksinkertaistaa tiedonhakua ja auttaa käyttäjiä löytämään juuri senhetkiseen tilanteeseen sopivaa tietoa esimerkiksi kotihoidosta, kuljetuspalveluista tai palveluasumisesta. 

Lisäksi chatbottia on ohjattu tuottamaan vastauksia entistä selkeämmällä suomen kielellä, jotta ne olisivat helposti ymmärrettäviä. 

Chatbot osaa kertoa myös, millä perusteilla ikääntyneiden palveluita myönnetään, esimerkiksi, miten kotihoidon tai kuljetuspalvelun tarve arvioidaan. Tämä auttaa sekä palvelujen hakijoita että heidän omaisiaan ymmärtämään paremmin palvelujen myöntämiskriteerejä. 

Päijät-Hämeen hyvinvointialue

Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille. 

Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Huolehdimme yli 200 000 asukkaan terveydestä ja turvallisuudesta.

Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Kesälomakausi vaikuttaa osaan sote-palveluista

Kiireellisissä asioissa palvelujen piiriin pääsee aina loma-aikanakin. Päijät-Sote-sovelluksella saa yhteyden digiklinikkaan myös lomamatkalta tai mökiltä.

Avosairaanhoito palvelee normaalisti Padasjoen sote-keskusta lukuun ottamatta

Padasjoen sote-keskuksen avosairaanhoito sekä laboratorio ovat suljettuina 2.–29.6. ja hammashoitola puolestaan 30.6.–27.7. Myös Padasjoen laboratorio on suljettu kesäkuussa. Kiirevastaanotto ja takaisinsoittojärjestelmän hallinnointi toteutetaan Asikkalassa.

Muut hyvinvointialueen sote-keskukset palvelevat läpi kesän. Reseptien uusinta pyydetään keskittämään alkukesään.

Jokivarren ja Vesikansan hammashoitoloissa on juhannuksesta elokuulle kestävät sulut.

Äitiys- ja lastenneuvoloissa palvellaan ensisijaisesti raskaana olevia ja vauvoja 

Äitiys- ja lastenneuvola palvelee supistetusti 16. kesäkuuta ja 15. elokuuta välisen ajan. Kesäaikana neuvolapalveluissa hoidetaan raskaana olevat ja alle 1-vuotiaat lapset sekä akuuttiasiat.

Neuvolan asiakasohjaus ja ajanvaraus palvelee arkisin klo 8–13 numerossa 044 416 3103. Lastenneuvolan sähköisiä aikoja avataan varattavaksi mahdollisuuksien mukaan 1–6-vuotiaiden terveystarkastuksiin samalle tai seuraavalle viikolle. 

Lahden perhekeskuksessa avoneuvolat toimivat koko kesän normaalisti ma-to klo 8–10. Nastolassa, Orimattilassa ja Salpakankaalla avoneuvolat ovat suljettuna.

Padasjoen neuvola on suljettuna 2.–29.6. ja Vesikansan neuvola Kalliolassa on suljettuna 30.6.–3.8., jolloin neuvolapalvelut tarjotaan Asikkalan neuvolassa.

Opiskeluhuoltopalvelut ovat heinäkuussa suljettuina

Opiskeluhuoltopalveluissa on sulku 30.6.–27.7. Opiskelijoita on tiedotettu asiasta muun muassa Wilmassa. Kiireellisissä asioissa on otettava yhteys omaan sote-keskukseen. 

Alaikäisten mielenterveys- ja perheneuvolapalveluissa supistettua toimintaa

Alaikäisten mielenterveys- ja perheneuvolapalvelut palvelevat supistetusti 23.6.–10.8. Pääpaino työskentelyssä on kriisiajoilla sekä perheneuvolapalveluiden ajanvaraus- ja konsultaatiopuhelimeen vastaamisessa. Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 12–14 numerossa 03 818 3700. 

Sosiaalipalvelut auttavat eri ikäisiä myös kesällä

Sosiaalihuollon ohjaus ja neuvonta lapsiperheille, työikäisille ja vammaisille henkilöille palvelee normaalisti koko kesän ajan maanantaista perjantaihin klo 9–11 puhelinnumerossa 03 819 4850.

Lahden sosiaalikeskus ja ympäristökuntien sosiaalitoimistot ottavat vastaan asiakkaita ajanvarauksella. Vammaispalvelujen Lahden Trion, Asikkalan, Hollolan, Nastolan ja Orimattilan toimipisteissä sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen palveluja saa ajanvarauksella.  

Perheoikeudelliset palvelut ovat suljettuina 14.–25.7. Sulkuajan ulkopuolella neuvonta, ohjaus ja ajanvaraus palvelevat kesällä maanantaista torstaihin klo 11–12 puhelinnumerosta 044 483 0341.

Lapsiperheiden kotipalvelun, perheohjauksen ja lähityön palvelupuhelin vastaa maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 11–12 numerossa 044 780 1163.

Apua elämän kriisitilanteisiin

Sosiaalipäivystys palvelee kiireellisissä sosiaalihuollon asioissa ja toimii ympäri vuorokauden. Sosiaali-päivystyksen numero on 044 482 8201. Hätätilanteissa soitto hätänumeroon 112.

Kiireellisissä lastensuojeluasioissa palvelee päivystysnumero 044 482 8200 maanantaista perjantaihin klo 8–15. Virka-ajan ulkopuolella kiireellisissä lastensuojeluasioissa yhteys sosiaalipäivystykseen otetaan yleisen hätänumeron 112:n kautta.

Lahden perheasiainneuvottelukeskuksen perheneuvonta palvelee koko kesän. Palveluun haetaan nykyään sähköisellä lomakkeella. Lomake ja lisätietoa perheneuvonnasta löytyy osoitteesta www.lahdenseurakunnat.fi/yhteystiedot/lahden-seurakuntayhtyma/kasvatus-ja-perheasiat/perheasiainneuvottelukeskus

Lahden ensi- ja turvakoti ry:n ylläpitämä turvakoti toimii kaikkina päivinä ympäri vuorokauden. Turvakodin puhelinnumero on 03 875 090, ja lisätietoa palveluista löytyy osoitteesta ensijaturvakotienliitto.fi/lahdenensijaturvakoti/Mieli ry:n Lahden Kriisikeskus on avoinna koko kesän ajan. Kriisikeskukseen varataan aika sähköisen ajanvarauksen kautta. Lisätietoja ja linkki ajanvaraukseen löytyy osoitteesta www.mielenterveysseurat.fi/lahti/mieli-kriisikeskus-lahti/

Yhteyshenkilöt:
Mika Forsberg
Perhe- ja sosiaalipalveluiden toimialajohtaja
Puh: 044 719 5630
mika.forsberg@paijatha.fi

Tuomo Nieminen
terveys- ja sairaanhoitopalveluiden toimialajohtaja
Puh: 050 910 5150
 
 
Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille. 
Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Huolehdimme yli 200 000 asukkaan terveydestä ja turvallisuudesta.