Jatkossa aiemmin postitetut potilasasiakirjat, kuten käyntitekstit ja hoitojaksojen yhteenvedot, löytyvät lähtökohtaisesti vain OmaKanta-palvelusta. Terveydenhuollon ammattilainen ohjaa vastaanoton tai hoitojakson yhteydessä potilasta katsomaan terveystietonsa OmaKannasta.

Tilanteessa, jossa potilas ei käytä OmaKantaa, voi terveydenhuollon ammattilaiselta pyytää potilasasiakirjan postittamista. Asiakirja toimitetaan joko digitaalisena kirjeenä tai paperikirjeenä riippuen siitä, onko potilas ottanut käyttöön digitaalisen postipalvelun. Muutoksella hyvinvointialue edistää paperitonta toimintamallia ja sujuvampaa työskentelyä. Hyvinvointialueen postimaksukustannukset ovat tänä vuonna noin miljoona euroa. Lisäksi laki vaatii viranomaisia digitalisoimaan viestintäänsä.

Yhteyshenkilöt:
Sanna Huuhtanen, palveluesimies, toimistopalvelut
p. 044 440 3085
Mari Kivioja, asiantuntijasairaanhoitaja, sisätaudit
p. 044 719 52 66