Päivän tarkoituksena oli tarjota lapsille mahdollisuus oppia työelämästä ja nähdä, millaista työtä vanhemmat tekevät. Lisäksi päivän tavoitteena oli lisätä lasten ja nuorten osallisuutta yhteiskunnassa. Osallisuus toteutuu, kun lapsi saa riittävästi tietoa, voi ilmaista mielipiteensä, tulee kuulluksi ja voi vaikuttaa. Työpaikat voivat “Lapset mukaan töihin” -päivänä edesauttaa tätä.
”Työpäivä” alkoi palvelupäällikön aamukahveilla, jossa toteutettiin leikkimielinen tehtävienjako. Kuten oikeissakin kokouksissa aikuiset saavat tehtäviä, myös lapsille annettiin tehtävä eli piirtää jokin työpäivän hetki. Piirustukset kootaan myöhemmin taidenäyttelyksi Kansankadun toimipisteelle.
Lukutaitoa ja oikeus liikuntaan
Päivän aikana lapsille järjestettiin erilaisia kokouksia, joihin he osallistuivat. Vapaa-aikapäällikkö Lassi Puodinkedon vetämässä satutunti-kokouksessa korostui oikeus lukutaitoon, kun Puodinketo luki lapsille Mauri Kunnaksen “Aavemaisia tarinoita”.
Liikunnanohjaajien vetämässä kokouksessa käsiteltiin oikeutta liikuntaan. Tapahtumapuistossa järjestetyissä liikuntaleikeissä saatiinkin mukavasti posket ja ruokahalu kasvoi ennen lounastaukoa.
”Ensi vuonna uudestaan”
Päivän viimeinen kokous käsitteli tiedettä, kun lapset pääsivät tekemään erilaisia tiedekokeiluja avoimen varhaiskasvatuksen opettajien johdolla. Professori Hajamieli ja hänen assistenttinsa johdattivat lapset tutkimaan, miten aineet reagoivat keskenään ja miten voi itse valmistaa muovailuvahaa.
Päivään osallistuneet lapset olivat yksimielisiä siitä, miksi he halusivat osallistua “Lapsi mukaan töihin” -päivään. Kaikki halusivat nähdä ja kokea, missä vanhempi työskentelee. Päivä oli menestyksekäs ja kaikki lapset toivoivat jatkoa ja kertoivat tulevansa ensi vuonna taas.
Mikä “Lapset mukaan töihin” -päivässä oli parasta?
- Yhteinen kahvi- ja lounashetki vanhemman kanssa
- Liikuntahetki ulkona
- Tiedekokeilu oli huisin hauskaa.