Sähköinen asiointipalvelu
Viimeksi päivitetty: 02.01.2025Rakennusvalvonnalla on käytössä sähköinen asiointipalvelu rakentamiseen liittyvien lupien hakemiseen ja rakentamisen aikaiseen asiointiin.
Sähköinen asiointipalvelu , avautuu uuteen välilehteenAsiointipalvelulla voi hoitaa rakentamiseen liittyvän asioinnin ajasta ja paikasta riippumatta. Sen kautta kaikki lupa-asian osapuolet saavat myös käyttöönsä hankkeen aineistot ja tilannetiedot.
Palvelulla voi hoitaa rakentamislupien lisäksi muidenkin lupamenettelyjen asioinnin, kuten esim. maisematyö-, purkamis- ja poikkeamisluvat sekä suunnittelutarveratkaisut. Palvelulla on mahdollista jättää myös ennakkokyselyjä rakennusvalvontaan.
Palveluun luodaan oma käyttäjätunnus ja salasana vahvalla tunnistautumisella (esim. pankkitunnukset). Tämän jälkeen palvelua voi käyttää omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Käyttäjätilin luominen edellyttää toimivaa sähköpostiosoitetta.
Palvelu ohjaa luvanhakijaa hakemuksen täytössä ja hakee tarpeelliset kiinteistö-, osoite-, omistaja- ja kaavatiedot sekä olemassa olevien rakennusten tiedot suoraan tietokannasta. Myös naapurikiinteistöjen tiedot naapureille tiedottamista varten saadaan suoraan tietokannasta.
Suunnitelmat tai muut liitteet lisätään palveluun pdf-tiedostoina. Sähköisen asiointipalvelun kautta jätettyjen lupahakemusten aineistoja ei tarvitse toimittaa paperimuodossa rakennusvalvontaan.
Ohjeita rakentamisen lupiin -sivulta löytyy ohjeita lupamenettelyihin ja hakemusaineistoon. Asiointipalvelun käyttöön liittyvissä kysymyksissä neuvontaa ja lisätietoa saa rakennustarkastajilta.