Hyvinvointialue kannustaa asukkaita ottamaan käyttöön digitaalisen postilaatikon, joka mahdollistaa kirjeiden vastaanottamisen digitaalisesti.
Kirjeiden digitalisoinnin tavoitteena on nopeuttaa asiakasviestintää ja saavuttaa säästöjä, sillä hyvinvointialueen postimaksukustannukset ovat tänä vuonna arviolta noin miljoona euroa. Lisäksi laki vaatii viranomaisia digitalisoimaan viestintäänsä.
Hyvinvointialueen uusi sähköinen kirjeenlähetyspalvelu jakaa digitaalisia kirjeitä Suomi.fi-viestien, OmaPostin ja Kivran kautta. Asiakkaan täytyy luoda käyttäjätili ja kirjautua vähintään yhteen näistä palveluista; kaikkien palveluiden käyttö on myös mahdollista.
Hyvinvointialue pyrkii lähettämään mahdollisimman suuren osan kirjeistä digitaalisesti. Silti osa kirjeistä lähetetään jatkossakin perinteisinä paperikirjeinä postilaatikkoon.
Tietoa digitaalisista kirjepalveluista:
Suomi.fi-viestit: Turvallinen tapa käydä kirjeenvaihtoa julkisen hallinnon ja muiden palvelua käyttävien organisaatioiden kanssa. Suomi.fi-viestien tilaamisen jälkeen asiakas voi saada postia sähköisesti monilta viranomaisilta ja kunnilta.
OmaPosti: Postin sovellus paketeille ja kirjeille, jota voi käyttää sekä puhelimeen asennettuna sovelluksena että netissä ilman sovelluksen asennusta.
Kivra: Ilmainen digipostipalvelu, joka kokoaa tärkeät dokumentit turvallisesti ja helposti käytettävään sovellukseen. Palveluun voi vastaanottaa sopimuksia, palkkakuitteja, pääsylippuja, laskuja ja muuta digipostia yli 40 000 yritykseltä ja organisaatiolta Suomessa.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Huolehdimme yli 200 000 asukkaan terveydestä ja turvallisuudesta.