Payback Lahti ry teki merkittävän lahjoituksen Kankaan koulun vanhempainyhdistys Kankaan Kaiulle

Payback Lahti ry:n puheenjohtaja Esko Peltonen saapui koululle yhdessä kummiurheilijoiden jääkiekkoilija Antti Tyrväisen, koripalloilija Roope Suonion ja eläköityneen golf-ammattilaisen Mikko Ilosen kanssa luovuttamaan lahjoituksen. Koko koulun väki oli paikalla ruokasalissa, jossa tunnelma oli innostunut ja odottava.

Tilaisuudessa kuultiin puheita, ja lopuksi oppilaat pääsivät tapaamaan urheilijoita sekä saivat heiltä nimikirjoituksia.

Lahjoitus kohdistetaan Kankaan koulun oppilaiden hyväksi, erityisesti palossa menetettyjen urheiluvälineiden korvaamiseen sekä mahdolliseen elämykseen koulun oppilaille.

Vanhempainyhdistys Kankaan Kaiku otti lahjoituksen kiitollisena vastaan. Tuki auttaa kouluyhteisöä palaamaan arkeen ja tarjoaa oppilaille iloa.

Kankaan koulun vanhempainyhdistys Kaiku iloitsi Payback Lahden tekemästä lahjoituksesta. (Kuva: Ulla-Maija Lehtovirta / Kankaan Kaiku).

Lapsiparlamentissa pohdittiin hyviä käytöstapoja

Paikalla oli noin viidenkymmenen oppilaskunnan edustajan ja koulun aikuisten lisäksi jäseniä muun muassa sivistys- ja hyvinvointivaliokunnasta, sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualueen johtoryhmästä, vanhempain- sekä perhekeskusverkostosta, MLL:stä, seurakunnalta, hyvinvointialueelta sekä kunnan nuoriso-, liikunta- ja kulttuuripalveluista.
Lapsiparlamentti toteutettiin tällä kertaa skididialogina eli yhteisenä keskusteluna lasten ja aikuisten kesken. Teemana oli ”Hyvän käytöksen pelisäännöt”.

Yhteinen alustus herätteli keskusteluun

Lapsiparlamentti aloitettiin yhteisellä kokoontumisella, jossa liikunta- ja vapaa-aikapäällikkö Lassi Puodinketo luki Julia Donaldsonin kirjan ”Pahikset” alustukseksi keskusteluille.
Alustuksen jälkeen koululaiset siirtyivät ryhmiin keskustelemaan päivän teemasta.
Keskusteluissa jaettiin ajatuksia ja omia kokemuksia muun muassa siitä voivatko säännöt lisätä yhteisöllisyyttä ja hyvää henkeä koulussa sekä pohdittiin miltä säännöt tuntuvat ja millaisissa tilanteissa sääntöjä on hyvä noudattaa.
Lasten ja aikuisten keskeisissä keskusteluissa nousi esille paljon hyviä ja oivaltavia ajatuksia aiheesta.

Säännöistä oli paljon mielipiteitä

Säännöt koettiin tarpeellisiksi muun muassa siksi, että ne luovat turvallisuutta ja selkeyttä. Säännöt myös suojelevat, eikä esimerkiksi pelota mennä kouluun. Ärsytystä aiheuttaa se, etteivät kaikki noudata sääntöjä.
Sääntöjen noudattamista tukee keskustelijoiden mielestä muun muassa se, että säännöt ovat esillä, niitä kerrataan ja ollaan oma-aloitteisia. Yksi keskustelija oli muun muassa tehnyt itselleen ajat pelaamiseen, myös äidin pelaamista pitää välillä rajoittaa.


Sääntöt vahvistavat yhteisöllisyyttä, jos tehdään yhdessä hyvää, annetaan ja saadaan palautetta ja kannustetaan sekä ollaan ystävällisiä.

Skididialogi on erätauko-malliin pohjautuva keskustelumalli, jossa jokainen osallistuja tulee kuulluksi ja siinä saa jakaa omia ajatuksiaan turvallisesti.
Lapsiparlamentti kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä, ja sinne kutsutaan edustajat kaikilta Hollolan alakouluilta.