Hollolassa suositaan puhdasta liikennöintiä, jota pilotoidaan Tiirismaan liikenteen kanssa, jolla on koulukyytien käytössä kaksi täyssähköautoa.

- Hollolassa koulukyydin piirissä on noin tuhat oppilasta, joten liikennemäärät ovat suuria, kertoo kunnan kuljetussuunnittelija Nicholas Nyman.
Pilotin myötä tavoitteena on saada kuntaan enemmän sähkökäytteisiä ajoneuvoja juuri koululaisliikenteeseen.
- Tilannetta seurataan vuosi vuodelta. Etenemme ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuuslain mukaan, jossa todetaan, että tulee käyttää päästötöntä kalustoa. Sillä ei ole merkitystä onko se kaasu, sähkö tai joku muu. Tällä hetkellä Hollolassa edetään sähköllä.
Kunnat suosivat entistä enemmän puhdasta liikennöintiä.  Tämä on myös haaste kunnalle, kun välimatkat ovat pitkät.

Uusilla pistokkeilla tehokkaampi lataus

Pilotoinnissa mukana olevalla Tiirismaan Liikenteellä on käytössä muilla polttoaineilla kulkevien autojen lisäksi kaksi täyssähköautoa, joilla koululaisia kuljetetaan.
Tammikuun puolivälissä Tiirismaan liikenteen talleille asennettiin kaksi ihan uutta sähkölatauspistoketta, joiden avulla autojen lataaminen nopeutuu ja tehostuu. Aiemmin lataus tehtiin reilusti hitaamman valovirran kautta.
- Uusilla latausasemilla varmistetaan se, että kun auton tuo aamupäivällä lataukseen, niin virtaa riittää varmasti iltapäivälenkille, Tiirismaan liikenteen työnjohtaja Juha Uggendahl kertoo.

Tiirismaan Liikenteen työnjohtaja Juha Uggendahl tarkistaa sähkölatauspistokkeesta kuinka kauan täyssähköisen Viton täyteen lataaminen kestää.
Pakkaskelit vaikuttavat akunkestoon

- Kesä-, kevät- ja syksykeleillä kulkeminen on ihan toisenlaista kuin talvipakkasilla, Nyman toteaa.
Uggendahl on samaa mieltä.
- Tällainen kunnon talvi antaa hyvän testin tässä. Meidän sähköautojen aikana ei tällaista talvea ole ollut kertaakaan, hän toteaa.
Kylmät ilmat ovat vaikuttaneet paljon autojen lataustarpeeseen.
- Uudella Vitolla, jolla koululaisia kuljetetaan, voi ajaa kesäkelillä yhdellä latauskerralla 400 – 450 kilometriä, talvipakkasilla lataus riittää 200-250 kilometriin, kertoo Uggendahl.
Tästäkin syystä uudet latauspistokkeet ovat olleet enemmän kuin tervetulleita.
Sähköautot ovat tulevaisuus, mutta se kuinka nopeasti saadaan lisää sähköautoja liikenteeseen, riippuu muun muassa akkuteknologiasta ja niiden kehittymisestä.