Chatbot on paijatha.fi-verkkosivun älykäs virtuaalinen asiakaspalvelija, joka toimii asiakasneuvonnan tukena ja täydentää hyvinvointialueen digitaalista palveluvalikoimaa erityisesti silloin, kun asiointi puhelimitse tai paikan päällä ei ole mahdollista. 

Tekoälychatbotin vastaukset perustuvat rajattuihin ja luotettaviin lähteisiin. Sen pääasiallisena tietolähteenä toimii paijatha.fi-verkkosivusto. Käyttäjä voi siis luottaa siihen, että botti ohjaa suoraan ajantasaiseen ja hyvinvointialueen omiin palveluihin liittyvään tietoon, ei satunnaisiin verkkohakuihin. 

Tekoälychatbotin kielivalikosta löytyy myös englanti, ja botti pystyy tuottamaan englanninkielisiä vastauksia hyödyntämällä suomenkielistä sisältöä. Tämä tukee alueen kansainvälisiä asukkaita ja maahan muuttaneita palveluiden löytämisessä, sillä sivuston englanninkielinen osuus on suppeampi kuin suomenkielinen. 

Uudistunut virtuaalinen asiakasavustaja, chatbot, ohjaa käyttäjää oikean tiedon lähteelle helposti ja nopeasti Päijät-Hämeen verkkosivustolla. (Kuva: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä)

Uudet toiminnot helpottavat käyttöä entisestään 

Tekoälychatbottiin on julkaistu uusia toimintoja, jotka parantavat sen saavutettavuutta ja käytettävyyttä eri käyttäjäryhmille. Chatbotin valikkoon lisätty tekstin suurennustoiminto mahdollistaa keskustelunäkymän tekstin koon säätämisen, mikä tukee erityisesti ikääntyneiden ja heikkonäköisten käyttäjien asiointia.

Lisäksi chatbotin kanssa käydyn keskustelun voi nyt tallentaa omalle laitteelle. Tämä helpottaa ohjeiden ja linkkien säilyttämistä myöhempää käyttöä varten sekä mahdollistaa niiden jakamisen. 

Erityistä huomiota ikääntyneille 

Uudistuksen yhteydessä on kiinnitetty erityistä huomiota ikääntyneiden käyttäjien palvelemiseen. Kun chatbotissa valitaan kohderyhmäksi ”ikääntynyt”, rajautuvat vastaukset automaattisesti yli 65-vuotiaille suunnattuihin palveluihin. Tämä yksinkertaistaa tiedonhakua ja auttaa käyttäjiä löytämään juuri senhetkiseen tilanteeseen sopivaa tietoa esimerkiksi kotihoidosta, kuljetuspalveluista tai palveluasumisesta. 

Lisäksi chatbottia on ohjattu tuottamaan vastauksia entistä selkeämmällä suomen kielellä, jotta ne olisivat helposti ymmärrettäviä. 

Chatbot osaa kertoa myös, millä perusteilla ikääntyneiden palveluita myönnetään, esimerkiksi, miten kotihoidon tai kuljetuspalvelun tarve arvioidaan. Tämä auttaa sekä palvelujen hakijoita että heidän omaisiaan ymmärtämään paremmin palvelujen myöntämiskriteerejä. 

Päijät-Hämeen hyvinvointialue

Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille. 

Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Huolehdimme yli 200 000 asukkaan terveydestä ja turvallisuudesta.